Barbie bestaat 60 jaar en is nog steeds even inspirerend als toen
De ‘geboorte’ van Barbie
Het idee van “Barbie” ontstond in het hoofd van Ruth Handler die haar dochter zag spelen met papieren poppetjes alsof ze volwassenen waren en die ze kon aan- en uitkleden. In 1959 waren er al heel wat poppen op de markt maar geen enkele tienerpop. En dus bedacht Ruth Handler een pop die geen baby was, maar een echte vrouw.
Deze eerste Barbiepop droeg een zwart-wit gestreept badpak, bestond in 2 versies (een blondine en een brunette) en werd verkocht voor 3 dollar. De pop kreeg de naam Barbie, vernoemd naar het koosnaampje van de dochter van Handler. Barbie’s volledige naam is Barbara Millicent Roberts.
Toen Barbie voor het eerst aan de wereld getoond werd op de speelgoedbeurs in New York in 1957, waren de meeste inkopers van speelgoed sceptisch: de twijfel was groot dat jonge meisjes de welgevormde pop leuk zouden vinden. Een paar jaar later was de nu iconische pop echter al wereldberoemd.
Ook na 60 jaar is Barbie nog steeds de meest verkochte pop wereldwijd.
Evolutie van Barbie
Doorheen de jaren heen is Barbie heel wat veranderd. Niet alleen haar gezicht en haren evolueerden maar ook haar outfits. Bovendien weerspiegelden ze altijd de laatste trends in modeland.
Lang bleef Barbie niet alleen: in 1961 kwam Ken in haar leven. En hoewel hun relatie niet altijd over rozen liep – ze waren zelfs uit elkaar van 2004 tot 2011 – zijn ze nog altijd elkaars grote liefde.
Het bleef niet bij poppen alleen: ook Barbies leefwereld kreeg steeds meer en meer vorm. Zo kreeg Barbie ook een auto, een huis, een camper en nog zoveel meer. Die uiteraard eveneens elk op hun beurt allemaal mee evolueerden met de tijd.
Door de jaren heen stak Barbie haar ambitie om meer dan ‘alleen maar een pop’ te zijn niet onder stoelen of banken. ’T Zal je dan ook niet verbazen dat deze dame in 2001 haar eerste film uitbracht, in 2009 haar eerste modeshow organiseerde ter gelegenheid van haar 50e verjaardag en in 2010 haar eerste app uitbracht. Je merkt het: deze iconische dame is mee met haar tijd!
Begin 2016 presenteerde Barbie nieuwe lichaamstypes van de “Fashionistas” : Barbiepoppen met verschillende maten, huidskleuren en kapsels. Daarmee is het eeuwige slanke lichaam van Barbie passé en weerspiegelen de nieuwste poppen een realistischer beeld van onze huidige maatschappij. Ook dit jaar hebben de Fashionistas nog nieuwe verrassingen in petto.
Nu in 2019 krijgt Barbie er, speciaal voor haar verjaardag, voor het eerst in de geschiedenis 2 poppen bij met een beperking: de ene zit in een rolstoel en de andere heeft een beenprothese. Binnenkort vind je deze ook in ons assortiment.
Barbie wil meisjes laten zien dat ze alles kunnen worden
De idee van Ruth Handler bij de creatie van Barbie was dat het kleine meisje door haar Barbiepop alles kon zijn wat ze wilde zijn en zichzelf dus in allerlei ambitieuze rollen kan zien. Barbie vertegenwoordigt, nu nog altijd, het feit dat een vrouw keuzes heeft.
De eerste carrière waar Barbie zich aan waagde, was model. Sindsdien heeft ze meer dan 200 verschillende jobs gehad: van brandweer en chirurg tot ballerina, astronaute, architecte, prinses, president, rockster, olympisch atlete, video game developer… Zo wil Barbie meisjes inspireren en duidelijk maken dat vrouwen alle beroepen aankunnen en hun mannetje kunnen staan.
Om te vieren dat deze iconische pop 60 kaarsjes mag uitblazen, is er een moderne versie uitgebracht van 6 beroepen die Barbie door de jaren heen uitgeoefend heeft.
Wat wil jij later worden? Droom er niet alleen van: speel het nu al met Barbie na en ga ervoor!
Kies jouw favoriete Barbie hier!
Sofie
Lid van het DreamLand Online Team
en superfan van deze iconische pop